محمدمهدی طهرانچی در گردهمایی معاونان امور مدارس سما که امروز دوشنبه، دوم بهمن در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه حالنگری و عدم نگاه به آینده، نتیجه عملکرد ما در حوزه مدرسه است، اظهار کرد: امروزه وقتی به انتخاب رشته نگاه میکنیم، میبینیم که ورودی رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی ۹ هزار و ۷۰۴ نفر در سه رشته مترجمی، آموزشی، زبان و ادبیات انگلیسی و در ورودیهای زبان و ادبیات فارسی ۱۸۴ نفر است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یعنی ۱۸۴ نفر تنها میخواهند زبان مادری خود را بخوانند، ادامه داد: اینکه ۹ هزار نفر میخواهند زبان انگلیسی بخوانند، دستپخت کیست؟ این انتخابها مبنی بر باور است.
وی با بیان اینکه باورهای دانشآموزان را چطور تنظیم کنیم، عنوان کرد: چگونه زبان مادری را ارائه میدهیم که تفکرگریز شدهایم. مدارس سما چهکاری میکنند که در تربیت دانشآموزان دیگر موثر نیستند.
طهرانچی با بیان اینکه وقتی میخواستند رابطه زبان را عوض کنند، خط را تغییر دادند، اظهار کرد: در کشور ما باور را عوض میکنند. علوم پایه به کجا رسیده است؟ کل ورودیهای ریاضیات و کاربردهای آن در دانشگاه آزاد اسلامی از ۳۰۰ هزار نفر به ۴۵ نفر رسیده است؛ این اتفاق فاجعه است، زیرا اگر ریاضیات و فیزیک نداشته باشیم، دیگر موشک نداریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کل ورودیهای فیزیک کمتر از ۵۴ نفر است، ادامه داد: همه میخواهند حقوقدان، روانشناس، حسابدار و مدیر شوند و ورودیهای علوم و مهندسی باغبانی ۵۲ نفر است. مدرسه باورهای غلط را به دانش آموزان تزریق میکند. اگر سما خود را اصلاح نکند، آینده دانشگاه آزاد اسلامی تعطیل میشود.
وی با اشاره به آمار استادان و ورودیهای دانشگاه، عنوان کرد: یکهزار و ۲۲۶ استاد فیزیک در دانشگاه آزاد اسلامی داریم؛ اما ورودی دانشجویان فیریک در دانشگاه ۴۵ نفر است. ۵۳۵ استاد ادبیات فارسی و ۱۸۴ ورودی داریم. همچنین ۱۴۱ استاد تاریخ و ۱۱ ورودی در دانشگاه حضور پیدا میکنند. ۱۵۲ استاد جغرافیا و ۵۹ دانشجو داریم و این آمارها فاجعه است. درواقع، کارکرد باورهای دانشآموزان تنظیمات را برهم میزند.
مدارس از مربیمحوری به سازمانمحوری تبدیل شده است
طهرانچی با بیان اینکه اگر ناکارآمدی خود را قبول کنیم، میتوانیم برخیزیم، ادامه داد: اگر دانشگاه آزاد اسلامی به مدرسه بازنگردد، تعطیل خواهد شد. این کار دشوار است و مرد راه میخواهد. آینده کشورمان درمیان است و باید مخلصانه پیش برویم؛ کشوری که مهندس و ادیب ندارد، هوش مصنوعی باید حافظ بخواند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اگر ناکارآمدی خود را قبول کنیم، باید علت را پیدا کنیم، عنوان کرد: یکی از علتها اشکال در فرستنده و دیگری در ناهمنوایی بین فرستنده و گیرنده است؛ گیرنده مقصر نیست؛ دانشآموزان بلد نیستند دروغ بگویند؛ زیرا دروغ نشنیدند و اشکال در ناهمنوایی است.
وی با بیان اینکه مگر میشود در تعلیم و تربیت و مبانی نظریه تولید گزاره نداشته باشیم، ادامه داد: محیط بهشدت در حال تغییر است و تغییرات ظاهری حاصل میشود؛ در این خصوص مدارس نیز باید تغییرات داشته باشید. تعلیم و تربیت صرفا با مهارت حاصل نمیشود؛ معلم خوب اساس است؛ اما باید معلم عالم به زمان نیز داشته باشیم و این امر زمانی تحقق پیدا میکند که سیستم دارای قوه عاقله باشد.
طهرانچی ادامه داد: با این منطق نظام قوه تولید فکر و اندیشه به نظام شبکه توزیع و شبکه مصرف متصل میشود. درواقع، شبکه توریعی منطقی لازم داریم. ترجمه گذاره دانشگاهی به گذاره تعلیم و تربیت پستهایی لازم دارد و مدارس شبکه توزیع هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اگر کسی برای ساختن نسل فردا اعتقادی به تعلیم و تربیت اسلامی ندارد، نباید وارد سما شود، یادآور شد: باید این نوشته را در سر در دانشگاهها بنویسیم و در این امر نباید تعارف داشته باشیم. در سما نباید بیماری واگیردار وارد شود.
وی با اشاره به اینکه اگر محاسبات مادی و معنوی ارائه میکنیم، باید مدارس سما را دریابیم، عنوان کرد: همچنین اگر نگاه سازمانی و اجتماعی داشته باشیم، نظام یکپارچه تعلیم و تربیت داشته باشیم باید مدارس سما را دریابیم و این قسمت ضرورت موضوع است.
طهرانچی ادامه داد: مدارس باید از مربیمحور به مدرسهمحور تبدیل شود. درگذشته، مدرسه مربیمحور بود؛ اما در حال حاضر، مدارس سازمانمحور است. معلم یک کنشگر سازمان نیست؛ اما در حال حاضر به یک کارمند تبدیل شده است.
بهدنبال شکست ساختارهای تحمیلی هستیم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در مدل دانشکدگان بهدنبال شکست ساختارهای تحمیلی هستیم، اظهار کرد: گذار از ساختارشکنی ممنوع است. ۱۵ دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی داریم که ۹ مورد از آنها مصوب شده است. این دانشکده ها زمانیکه مستقر میشود، گروههایی را در برمیگیرد و باید معماری داشته باشد، بهدنبال این هستیم که معمارهایی تربیت کنیم که ساخت مدارس را بلد باشند.
وی با بیان اینکه اتاق نماز از لحاظ معماری به چه صورت باشد، اهمیت دارد، ادامه داد: این موارد مسائل فنی مهم است که باید مورد اهتمام قرار بگیرد. دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی باید تکتک این مسائل را بررسی کند و به گذارهها تبدیل شود؛ با این رویکرد میتوانیم باورهای دانشآموزان را تغییر دهیم.
طهرانچی با بیان اینکه نظاممندترین سیستم مدرسه در غرب است، عنوان کرد: اگر به قالبها در دانشگاه آزاد اسلامی کاری نداشته باشیم و دانشکدههای تعلیم و تربیت بهدرستی اجرا شود، ما را بس است.
نظر شما